مبارزه با جاذبه معنوی انقلاب از خاکریز عرفان های کاذب!

مبارزه با جاذبه معنوی انقلاب از خاکریز عرفان های کاذب!

پس از پیروزی انقلاب قدرت های جهانی به طور طبیعی به فکر افتادند تا کاری انجام دهند، از این جهت که اولا رقیبی برای جاذبه های معنوی انقلاب ایجاد کنند و از سوی دیگر این جاذبه ها را کاهش داده یا مخدوش کنند.

به گزارش صالحین،حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس موسسه بهداشت معنوی در گفت وگویی، در مورد هجمه های تبلیغی-عرفانی علیه انقلاب اسلامی که در طول این سال ها شکل گرفته است، اظهار کرد: علت این مساله را می توان در جاذبه مهم انقلاب اسلامی جست وجو کرد. جاذبه انقلاب ما معنوی بود که توانست در سایر کشورهای اسلامی در میان مسلمانان و حتی غیرمسلمانان اثربخش باشد.

 

وی ادامه داد: قدرت های جهانی به طور طبیعی در مقابل این جاذبه به فکر افتادند تا کاری انجام دهند، از این جهت که اولا رقیبی برای جاذبه های معنوی انقلاب ایجاد کنند و از سوی دیگر این جاذبه ها را کاهش داده یا مخدوش کنند.

 

این محقق در مورد راهکار رویارویی غرب با جریان معنوی انقلاب گفت: آنها برای تحقق این هدف مراکز مطالعاتی را فعال و راه اندازی کردند. به طور مشخص در اسناد وجود دارد که در سال ۱۹۸۵یعنی پنج سال پس از انقلاب اسلامی گروه مطالعاتی ای شکل گرفت که اولایل کارش محرمانه بود اما بعدها منجر به ایجاد مجموعه ای از سازمان ها، موسسات و مراکز فکری –مطالعاتی شد تا نوعی معنویت جهانی را عرضه کنند.

 

حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: این معنویت جهانی با شاخصه های نظام لیبرال سرمایه داری هماهنگ و در تعارض با معنویت دینی قرار داشت و اکنون به شکل های گوناگون در قالب جریان های اجتماعی در کشورهای مختلف در حال گسترش است از جمله در کشور ما؛ اما تاکنون به موفقیتی دست نیافته اند.

 

رئیس موسسه بهداشت معنوی گفت: حوزه های معرفت بشری با یکدیگر در ارتباط هستند، همان طور که نمی توانیم روان شناسی را از جامعه شناسی و جامعه شناسی را از علوم سیاسی جدا کنیم، عرفان را هم نمی توان از آنها جدا کرد و این مولفه ها با یکدیگر لبه هایی همپوشان دارند، البته بالاخره تداخل ایجاد می شود ولی اگر بخواهیم تشخیص درستی داشته باشیم و عرفان حقیقی را از عرفان کاذب جدا کنیم معیارهایی وجود دارد. یک سری معیارها محتوایی هستند و یک س ری به شکل و روندهای موجود مربوط می شوند.

 

این پژوهشگر تصریح کرد: اگر با افرادی مواجه شویم که به صراحت ادعاهای بزرگ عرفانی را مطرح کردند از جمله اینکه ما چنین دستاورد عرفانی و  قدرت هایی را داریم نشان می دهد که عرفان حقیقی دست آن افراد نیست، از سوی دیگر اگر رسانه های غربی که مسایل معنوی برایشان اهمیتی ندارد ناگهان آمدند و از جریان معنوی و رهبر آن حمایت کردند نشان می دهد که با جریان واقعی معنوی مواجه نیستیم و صرفا یک فریبکاری در حال شکل گیری است.

 

حجت الاسلام مظاهری سیف، با اشاره به اینکه مهمترین آموزه ها در عرفان های کاذب نوع نگاه به خداشناسی است، گفت: وقتی در این قبیل مکاتب عرفانی کاذب صحبت از خدا می شود، خدا را درون انسان  تعریف و به نوعی تنزل گروی در خداشناسی را دنبال می کنند و در نهایت هم اشاره ای جز این به خدا ندارند و نهایتا بر پتانسیل های انسانی دست می گذارند. خدا نامیدن این قابلیت های بشری، مرز میان عرفان کاذب و حقیقی است.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر عرفان های کاذب مساله وحی الهی که حجت بر همه انسان ها در همه زمان ها است را کم اهمیت می دانند و تفسیر خودشان از آیات را بیان می کنند یا نهایتا می گویند هر کسی باید تفسیر و دریافت خودش را داشته باشد، به قول معروف تفسیر به رای می کنند و خداشناسی و وحی شناسی خودمحورانه دارند.

 

رئیس موسسه بهداشت معنوی در مورد تعامل انقلاب اسلامی، سیاست انقلاب اسلامی و تعامل آن را عرفان اصیل و اسلامی معرفی کرد و گفت: امام(ره) معتقد بود که اساسا انسان باید بیاید و در مصدر امور بشری قرار گیرد، اگر نخواهیم بر اساس نور الهی و آن فروغ معنوی، جامعه بشر را اداره کنیم و ظلم را از بین برده و عدالت را برقرار کنیم و  تهذیب نفس را در جامعه گسترش دهیم؛ پس چه جامعه ای می خواهیم بسازیم؟!

 

حجت الاسلام مظاهری سیف در پایان خاطرنشان کرد: فلسفه آمدن ما در این دنیا و فلسفه وجودی ما در زمین همین کرامت نفس بوده است، اینکه به رشد معنوی برسیم و به قله ای که خداوند می خواهد ما را در آنجا ببیند دست یابیم و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه آن معنویت حقیقی را در راس امور جامعه قرار دهیم و جامعه را بر اساس این معنیوت معرفی کنیم چراکه حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی با این هدف ایجاد شد.
منبع:شبستان